KARS İLİ MERALARIN KULLANIMI VE GEZGİNCİ ARICILIK
FAALİYETLERİNE DAİR VALİLİK GENEL EMRİ
2014/1
İlgi : a) 28.02.1998 tarih ve 23272 Say. Resmi Gazete' de yay. 4342 Sayılı Mera Kanunu.
b) 31.07.1998 tarih ve 23419 Sayılı Resmi Gazete' de yayımlanan Mera Yön.
c) 5442 Sayılı İl İdaresi Kanunu,
d) 1774 Sayılı Kimlik Bildirme Kanunu,
e) 4081 Sayılı Çiftçi Mallarının Korunması Hakkında Kanun,
f) 5996 sayılı Veteriner hizmetleri, Bitki sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu
g) 6831 Sayılı Orman Kanunu,
ğ) 3091 Sayılı Taşınmaz Mal Zilyetliğine Yapılan Tecavüzlerin Önlenmesi Hakkında Kanun, Yönetmeliği. ve Genelgeleri
h) 2886 Sayılı Devlet İhale Kanunu,
ı) 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu
GENEL:
1–2014 Yılı Otlatma Mevsiminde mera, yaylak ve otlaklardan ihtiyaç fazlası yerler belirlenerek aşağıda belirtilen esaslar çerçevesinde, İlgi (b) Yönetmeliğin 13. maddesi hükümlerine göre sürü sahiplerinin ve göçerlerin istifadesine sunulacaktır.
2- Mera Kanununda özel mülkiyete ait taşınmazların kullanılması ve kiraya verilmesi ile ilgili bir düzenleme bulunmamaktadır. Ancak bu taşınmazlara, otlatılabilecek hayvan sayısından fazla hayvan sokulması halinde komşu meralar zarar görebileceğinden; 4342 sayılı Mera Kanununun meraların korunmasını öngören maddelerine binaen otlatma yapılacak, meraya komşu olan meraların korunması amacıyla il dışından gelen veya il içerisinden bir yerden başka bir yere nakledilen hayvanların geçişi ve otlatılması için İlçe Gıda Tarım ve Hayvancılık Müdürlüklerinden hayvan tahdidi açısından rapor alınacaktır.
3- İlimizde şahıslara ait tarla, ham toprak vasıflarda özel mülkiyete ait taşınmazlarda, şahısların köy sürülerinden ayrı hayvan otlatmalarında 4081 sayılı Kanun hükümleri ile İl/İlçe Murakabe Heyetleri kararları uygulanır.
4- 2014 yılında İlimizde bulunan Hazine Köy/Belediye vb. tüzel kişiliklere ait kayıtlı (tapulu) mera, yaylak, kışlak, çayır ve otlakıye vasfındaki arazilerin otlatmak amacıyla kiraya verilmesi ile ilgili işlemler, taşınmazın sahibi olan kurum (Hazine, Belediye, Kaymakamlıklar) tarafından yapılacaktır. Ancak hayvan tahdit raporu İl/İlçe Müdürlüğünce düzenlenecektir.
İlimiz Yaylak, Mera ve Otlaklarının, kullanılmasıyla ilgili esaslar ile uyması gereken kurallar aşağıda belirtilmiştir.
- MERA YAYLAK VE KIŞLAKLARIN KULLANIMI
1- 4342 sayılı Mera Kanunu kapsamında tespit, tahdit ve tahsis çalışmaları tamamlanan köylerde, köylerin her türlü bilgileri İl Mera Komisyonu Başkanlığın da bulunduğundan, bu köylerdeki otlatma planları ile mera, yaylak ve otlakların kullanımı Mera Kanunu kapsamında yapılacaktır.
2- 4342 Sayılı Mera Kanunu kapsamında tespit, tahdit ve tahsis çalışmaları yapılmayan, tahsisli mera ve yayla niteliği bulunmayan, ancak kadim yararlanma hakkı gereğince kadimden beri mera, yaylak, kışlak, umuma ait otlak ve çayır olarak kullanılan alanlardan yararlanma ve kullanma hakkı aşağıdaki hükümler doğrultusunda gerçekleşecektir.
a- Herhangi bir köyde önceden beri oturan ve yararlanma hakkına haiz kimselere ait ev ve arazileri satın alanlar ve onların yerine geçerek yerleşen kimseler (o köye yerleşmeleri kaydıyla) yerine geçtiği kişinin daha önce sahip olduğu hayvan sayısı kadar, o köye ait merada hayvan otlatma ve yararlanma hakkına sahip olur. Yeni malik istediği kadar hayvan getirip otlatamaz. Önceki malik hangi sayıda hayvan otlatmakta ise, ancak bu sayıda hayvan otlatabilir. Ancak köyde mera, yaylak, kışlak ihtiyaç fazlası varsa ve şartlar el veriyorsa daha önce malikin sahip olduğu hayvan sayısından fazla hayvan otlatabilir.
b- Köyden ev ve arazi satın almak meradan yararlanma hakkının kazanılması için yeterli değildir. Meradan yararlanma hakkının yeni malike geçebilmesi için yeni malikin o köye yerleşmesi gerekmektedir. Yoksa bir köyde oturup başka bir köyden ev ve arazi satın almak suretiyle o köyün mera ve yaylasından yaralanma hakkı elde etmek mümkün değildir. Bu çiftçilerimizin ikametgâh adresi bilgilerinde adrese dayalı nüfus kayıt sistemi kayıtları esas alınacaktır.
c- İlimize bağlı bazı köylerden ev ve arazi satın alan ve köye yerleşmeyerek sadece otlama mevsiminde ikamet eden çiftçiler, göçerler gibi o köye ait mera ve yaylalardan ancak ihtiyaç fazlası mera söz konusu ise kiralama yoluyla yararlanabilirler.
d- İlimiz çiftçileri İl dışından satın alarak getirecekleri büyük baş ve küçük baş hayvanların satın alındıklarını belgelemek amacıyla satın aldıkları kişi/tüzel kişiliğe hayvan alımı için üzerine yapılmış hayvan kayıt sistemi belgesi istenir.
e-İl Mera Komisyonuna bağlı olarak görev yapan Teknik Ekip tarafından köylerin mera varlığı ve hayvan sayısı belirlenerek, yapılacak olan hesaplama sonucunda ihtiyaç fazlası olan meralar kiraya verilecektir.
f- Otlatma kapasitesinin üstünde hayvan sokulması halinde veya izinsiz hayvan getirilmesi halinde Mera Kiralama Özel Sözleşmesine aykırı herhangi bir durumun tespitinde tespit edilen sürü sahiplerine (4342 Sayılı Mera Kanunu 26-27. maddeleri hükümleri uygulanacaktır,) 2014 Yılı otlatma bedeli İl Mera Komisyonunca alınan karar gereği büyükbaş hayvanlar için 80 TL küçükbaş hayvanlar için 8 TL olarak uygulanacaktır,.Otlatma Kapasitesinin üstündeki fazla her hayvan sayısı için 2014 yılı için belirlenen otlatma bedelinin % 20 fazlası alınarak 3 katı olarak tahsil edilecektir.. Yapılan Kiralama Özel Sözleşmesi Valiliğimizce tek taraflı olarak feshedilebilecek, kiralanan alana zarar verilmiş ise bu zarar kiralayandan tahsil edilecek ve kati teminatlar Mera Gelir Hesabına aktarılacaktır. Ayrıca Komisyonun talebi üzerine kiralanan taşınmazın bulunduğu yerin Mülki Amirince 3091 sayılı Kanun Hükümleri uygulanacaktır. Ayrıca meraya fazladan sokulan hayvanlar meradan tahliye edilir.
g- İlimize getirilecek olan hayvanların 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu ve Hayvan Sağlığı Zabıtası Yönetmeliği ile Koruma ve Kontrol Genel Müdürlüğünün 2014/1 sayılı Hayvan Hastalıkları ile Mücadele ve Hayvan Hareketleri Kontrolü Genelgesinde hayvan sevkleri ile ilgili taşınması ve yurt içi hayvan sevklerine mahsus veteriner sağlık raporu ve dezenfeksiyon belgesinin Müdürlüğümüze ibraz edilmesi gerekmektedir.
MERA YAYLAK VE KIŞLAKLARIN KİRALANMASI
1- Mera yaylak ve kışlakların kiralanmalarında uyulması gereken esas ve usuller 31.07.1998 tarih 23419 Sayılı Resmi Gazete' de yayımlanarak yürürlüğe giren Mera Yönetmeliği' nin 7. maddesinde açıkça düzenlenmiştir.
a- Erzurum ve Kars İlleri sınırları içerisinde bulunan Sarıkamış ormanları ile Selim ilçesi Allah u Ekber dağlarını kapsayan ve harita sınırları tespit edilmiş olan alanın "Sarıkamış
Allah u Ekber Dağları Milli Parkı" olarak belirlendiğinin ilgili Bakanlıkların görüşüne dayanan Çevre ve Orman Bakanlığı'nın 14.09.2004 tarih 5876 sayılı yazısı üzerine 2873 Sayılı Milli Parklar Kanununun 3. maddesine göre Bakanlar Kurulunca 22.09.2004 tarihinde kararlaştırılmıştır. Bu alanlarda il dışından gelen göçerlerin kiralama vb. hayvan otlatılmasına yasaklanmıştır.
2- İlimiz iklim ve bitki örtüsü dikkate alınarak, kiralanan yaylalara çıkış 01 Haziran 2014 tarihinde başlayacak, yayladan en son iniş tarihi ise 01 Ekim 2014'tür.
3-İl dahilindeki mera alanlarının otlatılmaya başlangıcı tarihinin ise 15 Nisan'da başlayıp, meralarda otlatma 15 Ekim tarihinde sona erecektir.
4- Kiracılar kendilerine tahsis edilen alanlarda İl Mera Komisyonu tarafından belirlenen otlatma planına uymakla yükümlüdürler.
5- İki veya daha fazla İlin sınırları arasında yer alan mera, yaylak ve kışlakların tespitinde ve kiralanmasında alınacak tedbirlerin belirlenmesinde, müşterekliği sağlamak maksadı ile mutlaka komşu İl Mülki Makamları arasında koordine sağlanacaktır.
6- Yayla ve merada bulunan şahıslar hakkında 1775 Sayılı Kimlik Bildirim Kanunu'na göre yapılacak bildirimlerden, İçişleri Bakanlığı İller İdaresi Genel Müdürlüğü' nün 29.04.2003 tarih ve 2117 Sayılı Genelgesine istinaden "kiralayan şahıs sorumlu" tutulacaktır. Kiralayan şahsa da mahalli kolluk kuvvetlerine kimlik bildiriminde bulunmaları konusu bildirilecektir.
7- Özel mülkiyete ait, yaylak ve otlakiyelerin kiralamasında ortalama 500 (beşyüz dekar) dekar yüz ölçüme sahip olması ve 250-500 dekar aralığındaki arazilerin ise etrafının çit ile çevrilmesi,bütünlük arz etmesi, tapudaki vasfının çayır, otlakıye ve yaylak olması şarttır. Tapudaki vasfı tarla, ham toprak vasıflı araziler şahıslarca otlatmak amacıyla kiraya verilmeyecektir. Bu yerlerin kiralanması işleminde tapu kayıtları esas alınacaktır.
a) Özel mülkiyete ait çayır, yaylak ve otlaklara, otlatılabilecek hayvan sayısından fazla hayvan sokulması halinde komşu meralar zarar görebileceğinden, 4342 sayılı Mera Kanunu'nun 1. maddesi gereğince meraların korunması hasıl olduğundan, hayvan tahdidi açısından rapor düzenlenecektir.
b) Dava konusu olan yerlerde kiralama işlemleri yapılmayacaktır.
8- Özel mülkiyete ait yaylak ve otlakıyelerin kiralanmasında tapu kayıtları esas alınacaktır.
9-Göçerler kiraladıkları mera, yaylak ve otlaklara İl Mera Komisyonunun tahsis kararında belirtilen miktardan farklı sayıda hayvan getirmeyecekler, kiraladıkları yeri ücret karşılığı başkalarına kiraya veremeyeceklerdir.
10. Göçerlerin, bölgemize getirecekleri tüm hayvanlar kulak küpe numaralı olacak, geldikleri İlin İl ve İlçe Gıda Tarım ve Hayvancılık Müdürlüğünden mutlak surette "Yurt içi Canlı Hayvan Veteriner Sevk Raporu" alacaklardır. Sevk raporunu düzenleyen İller kiralanan meranın kiralama belgesini görmeden kesinlikle sevk raporunu düzenlemeyecektir. Veteriner Sevk Raporuna kulak küpe numaraları işlenmeyen büyükbaş ve küçükbaş hayvanların bölgemize girişlerine müsaade edilmeyecektir. Kiralanan yaylalara otlatma kapasitesinin üzerinde hayvan getirilmemesi amacıyla kiralama yapan şahısların bağlı oldukları İl Müdürlüklerine Kiralama yapılan yaylaların otlatma kapasiteleri bildirilerek, otlatma kapasitesinin üzerinde hayvan sevk raporu düzenlenmemesi.
NOT(Hayvan sahipleri, hayvanlarının yaylada doğan buzağı ve kuzularının tanımlanmalarını sağlamak doğum, ölüm, kesim zorunlu kesimleri ile sürüsüne ve sürüsünden olacak tüm hayvan hareketleri ile ilgili kayıtları tutmak ve hayvanlarında görülen her türlü bulaşıcı hastalığı ilgili olarak İl-İlçe Gıda Tarım ve Hayvancılık Müdürlüğüne bildirmek, sürüsüne hayvan geliş ve ayrılışsında sığırlar için pasaport, küçükbaş hayvanlar için nakil belgesi yanında bulundurmak, bildirimleri tam yapmak ve vermiş olduğu beyanları nedeniyle oluşacak tüm olumsuzluk ve hatalardan sorumludur.
İl içi nakillerinde büyükbaş hayvanlar için sığır pasaportu küçükbaş hayvanlar için ise nakil belgesi, İller arası nakillerde ise canlı hayvan veteriner sevk raporu olmadan nakiller kesinlikle yapılmayacaktır.)
11. Göçerlerin İlimize ilk giriş yapabilecekleri yollar üzerinde İl ve İlçe Jandarma Komutanlıkları tarafından "İlk Göçer Kontrol Noktaları" ihdas edilecek (Kağızman ve Digor İlçeleri giriş noktaları) ve İlimize girişine müsaade edilen hayvan sayıları ve götürülecekleri yere ilişkin raporlar günübirlik olarak, Kolluk Kuvvetleri tarafından İlçelerde Kaymakamlıklara, İlde Valilik Makamına bildirilecektir.
İlk Göçer Kontrol Noktalarında;
- Kimlik Belgesi
- Kiralama Belgesi
- Gideceği merayı kiraladığına dair sözleşme
- Hayvan sevk edilmesine mahsus (büyükbaş ve/veya küçükbaş hayvanların küpe numaralarının yazılı olduğu) Yurtiçi Veteriner Sağlık Raporu,
Kontrolleri yapılacak, belgeleri eksik olanlar ile kira sözleşmesine uygun olmayan sayıda hayvan getirenlerin bölgeye girişlerine müsaade edilmeyecektir.
Kiralama belgesi olmayanlara il sınırlarından geçişine kesinlikle izin verilmeyecektir.
12-Yerli ve yabancı sürü sahipleri kiraladıkları alanlara hayvanlarını kati surette motorlu araçlarla intikal ettireceklerdir. Mera ve yaylalardan dönüşte sürüler yine motorlu araçlarla nakil edilecektir.Aksi takdirde 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununa göre Valilik ve Kaymakamlıklarca gerekli işlemler yapılacaktır.
13- Yaylak ve Meraları kiralayanların hayvanlarını kiraladıkları yerlere naklederken ekili dikili alanlar, ağaçlıklar, ziraatta kullanılan alanlar, su arkları, set ve bentler, hendek duvar, tarla ve bahçe yolları korunacak, çiftçi mallarına yapacakları tecavüz ve verecekleri zararlar 4081 Sayılı Kanun uyarınca Çiftçi Mallarını Koruma Heyetleri tarafından zarar verenlerden ve ilgililerden, verdikleri zararın kurum ücret tarifelerine göre tahsil edilecektir.
14- Kiraya verilen ihtiyaç fazlası meraların otlatma bedellerinin %25' i ilgili köy sandığına gelir kaydedilir. Köy sandığına gelir olarak kaydedilen otlatma bedeli mera ıslah ve geliştirme işleri haricinde kullanılamaz.
MERA, YAYLAK VE KISLAKLARIN KORUNMASI
1- Mera Kanununun 19. maddesi gereğince; Muhtarlar ve Belediye Başkanları mera, yaylak ve kışlakların ve sınır işaretlerinin korunmasından ve ayrıca tahsis amacına göre en iyi şekilde kullanılmasının sağlanmasında sorumludurlar.
2- Muhtarlar ve Belediye Başkanları, mera, yaylak ve kışlaklara tecavüz olduğu takdirde durumu derhal Bakanlık İl ve İlçe Müdürlüğüne, İl ve ilçe Müdürlükleri de Valilik ve Kaymakamlıklara bildirmekle yükümlüdürler. Bu makamlarca, 3091 Sayılı Taşınmaz Mal Zilyetliğine Yapılan Tecavüzlerin Önlenmesi Hakkında Kanun, TCK' nın ilgili maddeleri ve 2886 Sayılı Devlet İhale Kanununun 75. maddesi uyarınca gerekli işlemler yapılacaktır.
3- Mera-yaylak alanlarında izinsiz olarak hayvan otlatanlara Mera Kanununun 19.maddesi gereği 3091 sayılı Yasa ile 2886 sayılı Yasanın 75. maddesi gereğince işlem yapılacaktır. 2886 sayılı Yasa gereği mera-yaylağın ortalama ot verimi, merada otlayan farklı ırk özelliklerine sahip hayvanların tükettiği ot miktarı ve fazla hayvan otlatmadan dolayı merada oluşan zarar gereğince ecri misil tespit edilerek ihbarname düzenlenerek verilen zarar İlgiliden tahsil edilir.
4- Yaylak ve meraları kiralayanların kira sözleşmesinde belirtilen hususlar doğrultusunda kiralanan mera yaylaktan faydalanır. Mera Kiralama Sözleşmesine aykırı herhangi bir durumun tespitinde Yapılan Kiralama Sözleşmesi Valiliğimizce tek taraflı olarak feshedilebilecek, kiralanan alana zarar verilmiş ise bu zarar kiralayandan tahsil edilecek ve kati teminatlar Mera Gelir Hesabına aktarılacaktır.
B-GEZGİNCİ ARICILIK FAALİYETLERİ
03.06.2011 tarihli ve 639 sayılı Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile 11.6.2010 tarihli ve 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanununa göre 30.11.2011 tarih ve 28128 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Arıcılık Yönetmeliği gereğince İlimizde 2014 yılında İlimiz arıcıları ile İl dışından gelen gezginci arıcıların uyacakları kurallar aşağıda belirtilmiştir.
Bu yazıda geçen kısaltmalar ve tanımlar 30.11.2011 tarih ve 28128 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Arıcılık Yönetmeliğindeki tanımlarda geçen kısaltma ve tanımlardır.
1. Gezginci arıcıların yerleştirilmelerinde, il/ilçe müdürlükleri yetkilidir.
2. İl ve ilçe müdürlükleri; gezginci arıcıların konaklayacakları yerleri ve kapasiteleri; il/ilçe müdürlüğünde görevli arıcılık konusunda deneyimli iki teknik personel ve birlik/birliklerin temsilcilerinden oluşan en az üç kişilik bir komisyonla, bitki florası, topografik ve ekolojik yapısı, yerleşim birimleri varsa sabit arıcılara ait koloni varlığını da dikkate alarak belirler ve bunlar harita üzerinde işaretlenir. Orman bölgelerinin kapasiteleri belirlenirken Orman ve Su İşleri Bakanlığının temsilcisi de komisyonda yer alır. Bölge koloni kapasitesi, flora varlığında kayda değer değişiklik olması (iklimsel veya yeni yerlerin açılması) durumunda güncellenir.
3. Bölgeler için koloni kapasitesi belirlenirken nektar ve polen veren tüm bitki varlığı göz önünde bulundurulur.
4. Arılıklar, arı kışlatma bölgelerinde flora kapasitesine bakılmadan en az 150 metre aralıkla yerleştirilir. Araziye özel durumlarda uzaklığı belirlemeye il/ilçe müdürlüğü yetkilidir.
5. Belirlenmiş bölgede konaklayacak gezginci arıcı, konaklayacağı yer gerçek kişiye ait ise şahısla, köy tüzel kişiliği sorumluluğunda arazi ise köy muhtarlığıyla, diğer tüzel kişiliklere ait arazi ise yetkililerle, Devlet ormanlarında konaklayacak arıcılar da Orman ve Su İşleri Bakanlığının ilgili birimleri ile anlaşma yapar.
6. Arı sevklerinde veteriner sağlık raporu düzenlenirken aktif arılı kovanların ve arıcıların Arıcılık Kayıt Sistemine kayıtlı olması koşulu aranacaktır. Arı yetiştiricileri birlik üyesi olmasalar dahi kovanlara Arı Yetiştiricileri Birliğinden temin edilen plakalar uygulanarak AKS'ye kayıt edilmesi sağlanacaktır.
7. Konaklayacağı yeri anlaşarak belirleyen arıcı, çıkış yapacağı ilin il/ilçe müdürlüğüne gideceği adresi sözlü ya da yazılı beyan ederek Hayvan Sevklerine Mahsus Yurtiçi Veteriner Sağlık Raporu alır ve arılarını sevk eder. Rapordaki sevk adresi ile konaklayacağı adres aynı olmalıdır. Beş gün içerisinde konakladığı ilin il/ilçe müdürlüğüne, veteriner sağlık raporu ile başvurarak 22.03.2012 tarih ve 28241 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Arıcılık Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına dair Yönetmelik ekindeki EK-1'de yer alan Arı Konaklama Belgesini (AKB) alır. AKB'si olmayan arıcının veteriner sağlık raporu vize edilmez. Gezginci arıcılık yapan, kayıtlı olduğu adrese ve/veya kendi arazisine dönen arıcının da arı hareketlerinin kontrolü ve takibi için AKB alması gerekir."
8. Alınacak Hayvan Sevklerine Mahsus Yurtiçi Veteriner Sağlık Raporunda belirtilen adresten farklı bir adreste usule aykırı yerleşen arıcının arıları, il/ilçe müdürlüğünün talebi ile mülki amirlikçe güvenlik güçleri marifetiyle bulunduğu yerden kaldırılır. İl/ilçe müdürlüğü, işgal edenler hakkında 26.9.2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 154 üncü maddesine göre işlem yapılmak üzere, Cumhuriyet savcılığına suç duyurusunda bulunur. Kaldırma sürecinde meydana gelen zarardan arıcı sorumludur. Nakliye ve işçilik ücreti arıcıdan alınır. Mücbir sebepten dolayı arısını izin aldığı adres dışına götürmek zorunda kalan arıcıya il/ilçe müdürlüğünce mazeretinin uygun görülmesi durumunda cezai işlem uygulanmaz, arıcı beş gün içerisinde izin aldığı adrese sevk edilir ve 5996 sayılı Kanun'un 36.maddesinin ilgili fıkraları uygulanır.
9. AKB işlemlerini arıcı adına üçüncü şahıslar takip edebilir.
10. Arazi sahipleri dışında herhangi bir muhtarlık ile kamu kurum ve kuruluşunca, arıcıdan konaklama ücreti dâhil hiçbir ad altında ücret alınmaz.
11. Konaklanan bölge için belirlenmiş koloni kapasitesi üzerindeki yerleşim taleplerine il/ilçe müdürlüklerince izin verilmez. Ancak konaklama planlamasında il/ilçe müdürlükleri sadece en son gelen arıcıyı mağdur etmeyecek şekilde bölge koloni kapasitesi üzerinde konaklama müsaadesi verir.
12. Gezginci arıcılık yapan üreticiler, konaklama yapılan yerlerde arıların çevreye zarar vermemesi için gerekli tedbirleri almakla yükümlüdür. Arı konaklatılan alanlarda otlayan hayvanların arıdan zarar görmemesi için tedbirleri almak hayvan sahiplerinin sorumluluğundadır.
13. Arı gen kaynaklarının tespiti ve yerinde korunması amacıyla izole bölgeleri, bilimsel çalışmalar sonucunda oluşturulacak komisyon kararı doğrultusunda Bakanlık belirler. Komisyon, Hayvancılık Genel Müdürlüğünce; üniversite, birlik ve ilgili kurum ve kuruluşlardan temsilcilerin katılımıyla oluşturulur. İzole bölgelere dışarıdan arı girişleri yasaktır. İl/İlçe Müdürlükleri, ilan edilen izole bölgeye yasa dışı girenler hakkında 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 154 üncü maddesine göre işlem yapılmak üzere Cumhuriyet savcılığına suç duyurusunda bulunur. İlimize sınır olan Ardahan İli Kafkas Arısı Gen Merkezi; izole bölge kapsamında olduğundan Ardahan iline sınır olan, Susuz İlçesi Kiziroğlu, Küçükçatak, Büyükçatak köyleri, Merkez ilçe Davulköy, Küçükboğatepe, Büyükboğatepe köyleri ve Arpaçay ilçesi Kakaç, Gülyüzü, Bozyiğit ve Doğruyol köyleri tampon bölge olarak il dışından gelecek gezginci arıcılara kapatılmıştır.
14. Arılıklar, trafiğin yoğun olduğu bölgelerde yoldan en az 200 metre, stabilize ara yollarda en az 30 metre, toplu otlatma yapılan hayvan meralarına en 500 m, salgın arı hastalıkları ve yağmacılığı önlemek için iki aralık mesafesi en 2000 m uzaklığa yerleştirilir.
15. Gezginci arıcılık yapan arıcılar, arılarını çevreye rahatsızlık vermeyecek şekilde meskûn mahal dışında bir yere yerleştirir. Sabit arıcılar ise kolonilerini köy ve beldelerde çevreye rahatsızlık vermeyecek şekilde ve insanların toplu olarak hizmet aldıkları cami, okul, sağlık ocağı, karakol gibi benzeri alanlardan en az 200 metre uzağa yerleştirir. Yerleşimin dağınık olduğu bölgelerde ise bu mesafe en yakın eve en az 50 metre olmalıdır.
16. Meskûn mahal ve mücavir alan sınırları içinde arı konaklatılmasında ortaya çıkan ihtilafların giderilmesinde il/ilçe müdürlükleri yetkilidir.
17. Arılığın yerleşim yerinin komisyon tarafından onaylanması durumlarında, yaşanacak herhangi bir olumsuzluk arıcının sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.
18. Devlet ormanlarında konaklayacak arıcıların izin ile ilgili usul ve esasları ile arı konaklama yer tanzimi, arılık içme suyu ve ulaşım yolları Orman ve Su İşleri Bakanlığınca sağlanır.
19. 1/7/2003 tarihli ve 4915 sayılı Kara Avcılığı Kanunu uyarınca ilan edilen Yaban Hayatı Koruma ve Geliştirme Sahalarındaki arıcılık faaliyetleri, ilgili mevzuat çerçevesinde hazırlanan Yönetim ve Gelişme Plan Kararları çerçevesinde yapılır.
20. Bölgenin bitki florası, topografik ve ekolojik yapısına arının floradan etkin yararlanma uçuş mesafesine bağlı olarak İl/İlçe Müdürlüğü arılıklar arası mesafeyi bölgesel olarak belirler.
21. Mevcut imkânlar ölçüsünde arılıkların ilaçlama yapılan alanlardan uzak yerlerde bulunmasına özen gösterilir. Zirai mücadele yapılacak yerlerdeki ve çevresindeki arıcılara, mücadele yapacak kuruluş ve şahıslar tarafından yedi gün önceden, ilaçlama programına alınan bölgenin genişliği, kullanılacak ilacın cinsi, atılma zamanı, etki süresi ile bal arılarına olan etkisi duyurulur. Arıcılar, il/ilçe müdürlüklerinden, bulundukları yöredeki mücadele programları hakkında bilgi alır. Bitki koruma ürünleri, kullanıma arz edilen hâliyle ve etiketinde belirtilen tavsiyelere göre uygulanır. Buna aykırı uygulamalarda sorumluluk uygulayana ve uygulanmasına izin verene aittir. Kullanılan bitki koruma ürünlerinin artık ve ambalajları kullanıcıları tarafından uygun şekilde imha edilmek zorundadır. Zirai mücadelede bal arılarını korumak için öncelikle sıvı ilaç kullanılır. İlaçlamalar sırasında arıların su içtiği kaynaklara ilaç bulaştırılmaz. İlaçlamalar akşamüzeri veya sabah erken saatlerde, arıların uçuş yapmadıkları zamanlarda uygulanır. Bitki koruma ürünlerini etiket bilgilerine uygun şekilde kullanmayanlar ve bitki koruma ürünlerinin artık ve ambalajlarını Bakanlıkça belirlenen esaslara göre imha etmeyenler hakkında 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanununun 39 uncu maddesine göre işlem yapılır.
22.İl ve ilçe müdürlükleri, arıcıların ilgili mevzuata uygun olarak bal üretimi yapmaları için gerekli tedbirleri alır, denetimleri yapar. Ayrıca diğer arı ürünlerinin yurt içi denetim ve kontrollerini 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu çerçevesinde yürütür.
23. Arıcılar, veteriner tıbbi ürünlerinin kullanımında, ilgili mevzuata riayet etmek, kullandıkları veteriner tıbbi ürünleri kayıt altına almak, reçeteleri muhafaza etmek ve denetimlerde Bakanlığa sunmak zorundadır.
24. İl/ilçe müdürlükleri; üretilen arı, arı ürünleri ve arıcılıkla ilgili her türlü alet, makine, petek, kovan ve arıcılık malzemesini, arıcılık konusunda yetişmiş personel aracılığıyla kontrol ettirmeye ve rapor tanzimine yetkilidir.
25. Birincil arı ürünlerinin nakli "Yurt İçinde Canlı Hayvan Ve Hayvansal Ürünlerin Nakilleri Hakkında Yönetmelik" gereği aşağıdaki şekilde yapılır.
(a) Birincil arı ürünlerinin üretici dışındaki gerçek veya tüzel kişiler tarafından il içi nakillerinde müstahsil makbuzu, fatura, irsaliye veya irsaliyeli fatura bulundurulması zorunludur. Bu belgeler iller arası sevklerde veteriner sağlık raporuna çevrilir.
(b) Üreticinin kendine ait olan birincil arı ürünlerinin il içi nakillerinde nakil beyannamesi bulundurulması zorunludur. Nakil beyannamesi iller arası sevklerde veteriner sağlık raporuna çevrilir.
(c) Birincil arı ürünlerinin 5996 sayılı Kanun kapsamında kayıt veya onayı yapılmış işletmelerde paketlenip etiketlenmesi durumunda veteriner sağlık raporu aranmaz.
(d) Zati ihtiyaç (Ticarete konu olmamak kaydı ile balda 30 kg) kabul edilen hayvansal ürünler için veteriner sağlık raporu aranmaz. Hastalık sebebi ile hayvan sağlık zabıtası komisyonlarınca alınan kararlar dışında, köylerden pazarlara getirilen bal için herhangi bir belge aranmaz, bu madde için veteriner sağlık raporu düzenlenmez.
26.Asayişe yönelik olaylarda İl/İlçe Gıda Tarım ve Hayvancılık Müdürlüğü ile Köy Muhtarlıkları gerektiğinde mahalli güvenlik birimlerini haberdar edeceklerdir.
Yukarıda açıklanan emirlere uymayanlar hakkında başka bir kanunda özel hüküm olmamak kaydıyla ilgili maddelerdeki yasal yaptırımlar dışında 5442 sayılı İl İdaresi Kanunu'nun 11/C ve 66. Maddeleri delaletiyle 5326 sayılı Kabahatler Kanunu'nun 32. maddesi ve "görevi yaptırmamak için direnme" suçundan 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu'nun 265. maddesi gereğince işlem yapılacaktır. Ayrıca görevini kötüye kullanan muhtarlar ve diğer kamu görevlileri hakkında da 4483 ve 5996 sayılı Kanuna göre Valilik ve Kaymakamlıklarca gerekli işlemler yapılacaktır.
Bu Valilik Genel Emri görev ve sorumluluk alanları itibariyle Kaymakamlıklarca Belediye Başkanlıklarına, mahalle ve köy muhtarlıklarına, Mera Yönetim Birliklerine, yaylacılıkla ve arıcılıkla iştigal edenlere ve ilgililere duyurularak tebliğ-tebellüğ ve ilan belgelerinin birer sureti Valiliğimize gönderilecektir.
Bu emir mahallen ilan edilerek vatandaşlarımıza duyurulacak, uygulanmasının temin ve takibi, Kaymakamlıklar, İl Jandarma Komutanlığı, İl Gıda, Tarım ve Hayvancılık Müdürlüğü, Orman İşletme Müdürlüğü, Orman İşletme Şeflikleri, Belediye Başkanlıkları, Köy Muhtarlıkları, Mera Yönetim Birlikleri ve ilgili diğer resmi kurumlar tarafından ifa edilecektir.
UYGULANACAK CEZA HÜKÜMLERİ:
Yukarıda açıklanan emirlere uymayanlar hakkında başka bir kanunda özel hüküm olmamak kaydıyla 5442 Sayılı İl İdaresi Kanunu' nun 11C ve 66 maddeleri delaletiyle 5326 Sayılı Kabahatler Kanunu'nun 32. maddesi ve 5237 Sayılı Türk Ceza Kanunu'nun 265.maddesine göre ' kamu görevlisine direnme' suçundan işlem yapılacaktır. Ayrıca görevini kötüye kullanan muhtarlar ve diğer kamu görevlileri hakkında da 4483 Sayılı kanuna göre
Valilik ve Kaymakamlıklarca gerekli işlemler yapılacaktır. Valilik Genel Emri, İl ve İlçe Merkezlerinde Belediye hoparlörlerinden, Belediye hudutları haricinde Jandarma Teşkilatı ve Kaymakamlar tarafından Köy Muhtarlarına, halka ve ilgililere duyurularak tebliğ-tebellüğ ve ilan belgelerinin birer sureti Valiliğimize gönderilecektir.
Bu Valilik Genel Emrinin yürütülmesinden Kars Valiliği ve ilgili birimler sorumludur.